Sunday, March 17, 2013

MINTA TAPAK ?

Assalamualaikum .

Hmm , susah betul kalau perangai kita tak sama dengan perangai budak rumah .

Kadangkadang rasa macam dia orang mintak tapak weyhh !

Sebelum nak menuduh kan , 
Pasti kan sasaran nya tepat .
Bukan pada orang yang salah .

Untuk pengetahuan kau , kita orang memang ada makan .
Tapi yang kau perlu tahu ,
Kita orang dah kemas atas meja tu !

Sumpah !

Tapi yang kau sedapsedap sound kita orang tu apa hal doh .

Ke ada orang menuduh .

Dah tiga bulan aku tinggal dekat rumah tu ,
Ada aku kurang ajar dengan kau ?

Tak ada kan .

Aku hormat kau orang !

Tapi sayang , kau orang nampak keburukan jugak .

Rasa nya memang patut kita orang masam kan muka kan .
Benda yang kita orang tak buat ,
Tapi di TUDUH !

Kau tak rasa macam lakhanat ke buat macam tu .

Sumpah , 
Kecewa aku hormat kan kau orang .

Aku tak berkira la weyh .

Kau kata kita orang tak membantu ?

Ikan sardin yang kau balun dua tin tuh siapa punya ?
Ni ha , budak yang tak membantu kau langsung .

Sekurangkurang nya jugak ,
Aku ada lah jugak bersih kan toilet tuh .
Daripada kawankawan yang kau sayang tu ?

Tahu buang rambut je .

Tu tak nak pulak kau pandang .

Selama ni ,
Aku tanggung malu kau orang , kau orang tahu tak .

Kau orang dating tak kira masa . 
Pagi petang senja malam !

Sampai kawankawan aku yang ada lalu depan rumah tanya aku .

Kenapa rumah ramai jantan ?

Kau rasa apa aku jawab ?

Jawapan aku sikit pun tak mengaibkan kau orang !

Dia orang tanya , kenapa ada lelaki lagi waktuwaktu senja ?

Aku diam je sebab kalau aku jawab , kau orang yang malu !

Hmm , memang kau ada hak .
Tapi tak kan lah sampai adab pun kau buang jauh .
Kau gadis kan ?
So jaga maruah .

Aku minta tolong sangat la weyh , kalau nak menuduh tu pasti kan kau nampak betulbetul .
Jangan dengar cakap orang .

Dekat dalam rumah tu ada orang yang selalu lari dari kesalahan .
Banyak benda yang aku tahu yang kau orang tak tahu .

Lagi satu , 
Jangan anggap kau seorang je yang buat kerja .

Jangan pandang diri sendiri je .
Pandang jugak apa orang lain dah buat .

*Pesan Jejari*
Biar muka tak lawa asal kan diri penuh dengan adab .
Jangan muka lawa tapi hati penuh kehitaman !

No comments: